magdans eller orientalisk dans?

Hm
Intressant.
En kollega fick nyligen feed-back på sitt nya visitkort, att hon inte bör använda termen "orientalisk" dans, utan kalla det "magdans", inget annat. Detta för att termen "orientalisk" känns nedsättande för araber. Det kan jag ärligt talat säga att jag inte hade en aning om. Det fick mig att haja till. 
 
Jag vet så klart att Orienten benämner ett mycket större område än de arabiska kulturerna och länderna - det kan innefatta länder ända bort till Japan och Kina via Indien osv. Jag är fullt medveten om att orientalismen var något påhittat, ihopmixat och i många fall feltolkat av européer på 1700talet som inte hade intresse av att veta bättre. 
 
Jag har dock också lärt mig att den korrekta benämningen "raks sharki" betyder dansen från öst (men kanske är även det fel?), och därmed trott att orientalisk dans var den bättre översättningen av de två valen jag hade på benämning för den dans jag lär ut. Jag har i min enfald trott att när mina arabiska vänner och andra arabisktalande jag mött i olika situationer, använt termen "magdans", var det för att förenkla och få mig, svensken, att förstå vad det handlar om. Tydligen är det så, att personer med arabisk kultur hellre ser att alla använder termen "magdans". Mycket intressant. Jag har i min enfald trott att ordet "magdans" var nedvärderande, en benämning skapad av folk från icke-arabiska kulturer och därför egentligen inte gångbar om man ska vara korrekt och respektfull. Ordet "magdans" får mig att tänka på 1900tal och märkliga scener i filmer som Bond. Men oj så fel jag tydligen haft. 
 
Jag vill be om ursäkt till alla som känt sig obekväma med termen "orientalisk", och ska hädanefter bättra mig och använda rätt ord.
 
Och ni andra som på olika sätt arbetar med denna underbara konstform - Vilket ord använder ni? 
 
Varför ändrade vi oss plötsligt och började använda termen "orientalisk" istället för magdans?
Gör man så i något annat land i världen? Alla länder, alla språk jag kan komma på, använder rak översättning dans med magen eller magdans, belly dance. 
 
Hälsningar
en lätt förvirrad
Alva Aucu
som gärna vill göra rätt 
 


Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: