uppdatering selleri

Så, jag lovade ju en uppdatering efter en månad med sellerijuicedrickande. 
Tja vad kan jag säga - jag mår definitivt inte sämre i allafall. Jag kan inte säga hur mycket det hjälpt mig hittills, en månad är en för kort tid tror jag. I sköldkörtelboken tex finns det en tremånaderskur där man ökar på med teer och soppor och juicer för varje månad. Jag kommer nog göra en del av det nu när vardagsrutinerna och jobbet börjar igen. 
 
Det är lite som en ritual att vakna tidigt, ha köket för sig själv, skölja, ansa, och mala och slutligen dricka mitt stora glas sellerijuice. och diska efteråt. Det är en skön start på dagen, tar mellan 15-30 minuter allt som allt. Sen går jag och donar med annat innan frukost. Som idag - har sytt klart nedre fållen på fyra par byxor. 
Jag tror att sellerijuicen ger mig energi. Det känns så. Jag gillar också att vakna ensam i tystnad och få pyssla med mina rutiner utan att någon stör. Det ger mig också en god start, och jag tror även energi för resten av dagen. 
 
Den första veckan, lite drygt, kändes det som att sellerijuicens läkande egenskaper attackerade vissa områden i min kropp. Det låter säkert märkligt, men det kändes som att juicen gick rakt ut i tårna! 
Jag har aldrig haft problem med magen, men jag har astmatendenser, allergier, huvudvärk och ledvärk emellanåt. Sen vårvintern har jag haft problem med mina vrister och tår, så illa att jag knappt kunde gå alls. Och det kom plötsligt! Det hade säkert varit på gång länge, men jag hade ju ändå rusat på i livet med jobb och dans och allt. Plötsligt kunde jag inte längre. Jag satt ner och undervisade dans stora delar av vårterminen. Det känns ju inte hållbart! Röntgen (som jag fick tjata mig till av den ohjälpsamma primärvården) visar tydligen på nån slags begynnande artros i tårna. Men det går jag inte med på! Med hjälp av kiropraktor några gånger, mycket massage på alla sidor av benen och runt vristerna, och framför allt akupunktur under hela våren och sommaren, kan jag nu nästan gå helt normalt. Jag kan fortfarande inte stå på tå eller snurra hur som helst pga tår och vrister, men jag ger mig icke! Och tills jag är helt återställd, gör jag bara varianter på helfot. När det kändes som att sellerijuicens goda egenskaper genast attackerade det onda i tår och vrister, bestämde jag mig för att fortsätta så länge som möjligt med denna kur. 
 
Till och med min akupunktör tycker det låter lite väl plågsamt med sellerijuice på fastande mage, men det är faktiskt helt ok. En god rutin. Det smakar inte som att knapra på råa selleristjälkar, som ju kan tyckas tämligen starkt. Det är mycket sötare och snällare mot smaklökarna. Dessutom häller man ju i sig det, dricker det, så man hinner inte känna så mycket av smaken. För mig smakar det sommar och energi och lite jävlaranamma mot det onda som spökar i kroppen. Ibland får jag en superkort illamåendekänsla i halsen precis när jag halsat sellerijuicen, men det är inte många sekunder. Sen känns det renande och bra direkt. Jag tror att det är för att det behövs. 
 
Så jag fortsätter! 
Och med tanke på hur mycket som tydligen kan botas eller motas bort av sellerijuicens goda egenskaper, så rekommenderar jag denna kur för alla. Läs boken av Anthony William om ni tycker det låter intressant. 
Hälsningar
Alva Aucu
 
 


Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: